Gear

Longboardul nu mai este doar o simpla scandura cu axe si roti de la bunica. Afla detaliile si precizia tehnologiei pe care o gasesti intr-o placa moderna.

Invata-ti echipamentul!











Forme comune



Pintail


Pintailul este forma clasica inspirata din surf pe care o sa gasesti la placi de cruise, carving sau slalom (pumping). In mijloc placa este mai lata, iar catre extremitati se ingusteaza, coada fiind mai lunga si nasul mai scurt. Placa este directionala si permite un carving mai strans fara sa muste roata.


Fishtail


Fishtailul este similar pintailului avand coada mai scurta si taiata pentru a imita placile de surf. Vei gasi forma fishtail la multe cruisere si mini-cruisere. Unele placi au si un kicktail pentru un plus de creativitate si intoarceri scurte.


Blunt


Bluntul are nasul mai lat si mai rotunjit si o coada asemanatoare pintailului. Nasul este de cele mai multe ori mai lung decat coada. Placa are nevoie de risere pentru a putea carva mai strans, iar rotile mari ies din discutie. Kicktailul este caracteristic formei blunt si da un plus de control pe coada. Placile mai scurte sunt folosite des in bowluri, bankuri sau la tranzitii.


Mini-cruiser


In timp ce nu e tocmai un longboard, forma este pentru cei care cauta un setup de cruise compact. Minicruiserul e de forma blunt/pin si nu mai lung de 80cm. Este buna pentru cei ce doresc ceva mic si usor de carat.


Twin


Twinul este traditionalul skateboard introdus in anii '90 pentru trickuri usor de dat in ambele directii. Poate fii adaptat de la skate la cruiser cu axe mai late, roti mai mari si moi.


Cut-out


Cut-outul ofera cea mai mare libertate rotii dintre toate formele si, fiind bidirectionala, poti sa te dai regular sau switch fara probleme. De regula placile cutout sunt folosite cu axe prin placa pentru a cobora centrul de greutate si a oferi control la viteze mari. Forma este folosita la placi de freestyle, freeride si downhill pentru ca poti folosi roti foarte mari fara a avea probleme cu un carve foarte strans.


Drop-down


Drop-downul are partea centrala mai joasa cu nasul si coada peste axe. Forma placii da stabilitate la viteze foarte mari si permite folosirea rotilor mari avand un centru de greutate si mai jos decat la cut-out.


Speed-board


Speed-boardurile sunt construite pentru stabilitate maxima la viteze foarte mari. Forma placii este de regula o combinatie intre pintail la nas si blunt la coada. Sunt placi foarte rigide si stabile fiind folosite des in competitii.



Deck length


Lungimea la placi in ziua de azi variaza de la mini-cruiser de 55cm pana la super-cruiser de 152cm. Aici tine de preferintele personale. Vrei o placa manevrabila pentru trickuri sau o placa pentru un viraj strans la viteza?
Cu cat o placa este mai lunga, cu atat va fi mai stabila la viteza, dar nu la fel de rapida in carve, pe cand o placa scurta e mai rapida in carve, dar mai putin stabila la viteza.



Deck wheelbase


Distanta se masoara intre partile interioare ale axelor si este foarte importanta in modul in care  raspunde placa la dat. Cu cat distanta este mai mare, cu atat virajul este mai larg si in general placa este mai flexibila. Cu cat distanta este mai mica, virajul este mai strans si in general placa are flex mai mic.



Deck width


Latimea placii este in directa legatura cu latimea axelor pentru a avea stabilitate. In timp ce placile de trickuri variaza intre 19 si 21.60 cm, cele de freeride si de downhill sunt ceva mai late pentru stabilitate si balans. Cu o latime caracteristica skateului n-ai avea nici o sansa la viteze peste 60 km cand apare voblajul si stim cu totii ca nu prea se termina cu bine.



Deck mount



Top mount


Este modul traditional prin care baseplateul axului este montat direct pe placa. Fata de drop-through, top mountul ofera un centru de greutate mai ridicat, astfel vireaza mai usor dar e mai putin stabil la viteza. Cruiserele si pump-boardurile folosesc de regula sistemul top mount pentru un carv bun la viteze mici.

Drop through mount


Sistemul are la baza sloturi in nasul si coada placii astfel incat axele se monteza prin placa. Designul drop through are un centru de greutate mai jos pentru un plus de stabilitate, usor de impins si potrivit pentru slideuri. Sistemul este folosit la placi cut-out bidirectionale pentru a nu musca roata in caz de centru de greutate mai jos. Riderii de freestyle/freeride si de downhill prefera acest stil pentru stabilitate si controlul pe care le ofera.


Drop through flush mount



Similar sistemului drop through axul trece prin placa, doar ca se potriveste la fix cu topul placii. Acest stil nu e des intalnit deoarece necesita modificari speciale in constructia placiilor dar are un centru de greutate mai jos, specific drop through.



Deck rail


Se refera la marginea de jur imprejurul placii si schimba felul in care te simti cand stai pe o placa. O sa intalnesti margini rotunjite, ascutite, sau tesite.




Deck flex


Se refera la cat de mult se flexeaza o placa cand te asezi pe ea. Exista 3 tipuri de flex:


Flex longitudinal

Se indoaie de la nas la coada, dupa lungimea placii. Mai mult flex longiudinal face ca in carvuri stranse centrul placii sa fie mai apropiat de pamant. Placile Camber au mai mult flex longitudinal decat cele drepte sau rocker.


Flex lateral

Se indoaie dintr-o parte in alta, transversal pe lungimea placii.Combinatiile dintre concav si camber/rocker pot avea impact asupra flexului lateral.


Flex torsional

Combinarea flexului longitudinal si celui lateral in acelasi timp. Carvuri stranse si slideuri pun la test calitatea flexului torsional al unei placi, caz in care o placa cu un astfel de flex redus ar fi o placa rigida.



Deck camber


Camber inseamna cat de ridicat sau scazut este centrul placii in relatie cu mounturile, avand un impact asupra flexului pe care il ai cand stai pe placa.




Rocker este opusul camberului, oferind mai putin flex.



Deck concave


Se refera la forma placii intr-o sectiune pe latime si influenteaza pozitia piciorului pe placa.


Flat no-concave



Radial concave



Eliptical concave



W concave





Materiale


Placile de longboard sunt des facute din lemn de artar sau bambus. Uneori se mai gasesc si alte tipuri de lemn sau fibra de sticla. Ele joaca un rol important in greutatea, duritatea si flexibiliteatea placii.


Sper ca v-a fost de folos!





No comments:

Post a Comment